Direktlänk till inlägg 20 december 2008

Vinterlandskap.

Av blomsterbarnet - 20 december 2008 22:52

 Yo!

Efter en lång resa igår så kom jag och älsklingen äntligen fram till Lima. Mamma hade ställt iordning varma mackor som vi åt, och sen blev det mys med duntäcke och film^^ Idag sov vi till kl tolv då jag vaknade av att pappa var ute med fyrhjulingen och skottade snö. Det var så stora snöflingor att jag såg dom fastän jag inte hade linserna i;) Hehe. Så vi kilade in i stora huset och åt frukost (lunch?!), sen blev det en promenad med vovvarna. Det är härligt att vara ute när det är mycket snö och att ha moonboots på sej istället för gummistövlar (som man är van vid från Stenungsund). Så julstämningen börjar sakta men säkert infinna sej nu när man är i ett vinterlandskap. Imorgon vet jag inte vad vi ska hitta på. Antagligen blir det till att vara ute i snön och åka pulka, det blir man aldrig för gammal för;)

Angående mitt "mående" eller hur man ska säga, så vet jag i ärlighetens namn inte hur det står till. Jag är lite hängig och känner mej svag och vek i kroppen. Men det är inte så konstigt efter att man varit sjuk så länge. Efter jullovet ska jag sakta men säkert komma igång med träningen så att kroppen får bli lite starkare, för det behövs verkligen. Jag har kommit på mej själv med att vara ganska så lättirriterad och grinig, vet inte vad det beror på. Det har nog varit väldigt mycket med allt på slutet bara. Så jag känner att en vecka i Lima nu då man kan göra vad man vill och känner för, det kommer göra mej gott både till kropp och själ.

Det största kruxet just nu är att jag skulle börja med en ny underhållsmedicin förra veckan. Men jag klarar inte av det. Colazid heter den. Någon som vet nåt om den? Tidigare har jag ju käkat asacol som uppenbarligen inte alls varit bra för mej pga biverkingar. Så jag fick prova salazopyrin, men då blev jag jättedålig och i princip liggandes i en vecka med hemsk huvudvärk och kräkningar så jag slutade och började med asacolen. För ca tre veckor sedan slutade jag med asacolen helt och har alltså varit medicinfri sen dess. Jag har haft förkylning/influensa sen jag slutade med asacolen och det har inte riktigt gett sej än. Jag är lite tung i huvudet och hostig. Men annars är det ganska bra. Och det känns helt otroligt. Jag kan inte vänja mej vid att inte ha ont i magen hela tiden. Konstigt.. Men det är en känsla i kroppen som gör att jag inte vill ta den där jäkla medicinen. Och absolut inte nu när det är meningen att jag ska vara i Lima och njuta av jullovet. Salazopyrinet förstörde mitt höstlov inklusive min födelsedag och min systerdotters dop. Och jag är fast besluten att Colaziden inte ska få förstöra mitt jullov. Jag vill bara njuta av att faktiskt må helt okej för första gången på ett år. Så det får nog dröja några veckor till minst innan jag börjar ta någon medicin igen.. Dumt?

 Nu ska jag och älsklingen gå ut till härbret och chilla lite innan det blir läggdags. Ha det så bra allihopa!!

Puss o Kraam

 
 
Elsa

Elsa

21 december 2008 09:39

Hej!Det är bara du själv som kan bestämma huruvida du ska ta medicinen eller ej. Givetvis är det inte att rekomendera tt låta bli eftersom du kan bli så pass dålig att du får börja med kortison eller liknande. Men som sagt det är bara du själv som kan bestämma. Jag har hört talas om Colazid, men har inte själv behandlats med den. Har för mig att den är lite mer för UC än Crohn´s. Vad skönt att få komma hem, mysa och ta det lugnt. Det kan du behöva! Stannar pojkvännen hela tiden?
Ja det har varit några tuffa veckor nu och man känner sig helt urlakad av att kastas fram och tillbaka i de olika besluten. Jag känne rmig lite grann besviken över vad som sagts. Visst är det bra att ingreppet blir så litet som möjligt. Men när man pratat om stomi så känns det som att det kanske vore det bästa ändå. Man hade ju inte haft dessa tankarna och funderingarna och absolut inte pratat med mig om det om det inte varit aktuellt. Men ännu är det ju inte 100 bestämt. Jag ska in till kirurgen för samtal med. Så vi får väl se vad som verkligen blir bestämt! Bara jag kan flytta och börja min praktik till våren så blir jag nöjd! Nu ska man bara "genomlida" jul och nyår först!
Hoppas du får en underbar jul tillsammans med familjen! Håller tummarna för att du ska fortsätta att må så bra som du gör!! Många kramar

http://elsavictoria.blogspot.com

 
Blomsterbarnet

Blomsterbarnet

21 december 2008 18:26

Hej igen:)
Mm det är just det att jag kan ju bli sämre, samtidigt som det kanske inte gör nåt. Så får se hur jag gör. Jag kan ju iaf säga att jag lider med dej som äter så himla mkt mediciner..=/
Japp han stannar hela tiden. Det känns lite konstigt att inte vara sj med familjen, men det är skönt också. Tror det är en vanesak;)
Ja jag kan tänka mej att du är helt slut. Jag tänker massor på dej och jag hoppas att det löser sej till det bättre för dej, och att du kan flytta och ha din praktik. Tack så jättemkt och desamma! Jag hoppas du får en underbar jul du med, och att du genomlider den väl;) Många kramar till dej med!

http://blomsterbarnet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blomsterbarnet - 1 augusti 2009 12:50

Min nya bloggadress är:   www.kekkeskrypin.blogspot.com

Av blomsterbarnet - 1 augusti 2009 12:25

Hejhej. Det är med lite sorg i hjärtat jag nu meddelar att jag inte ska skriva mer i den här bloggen. Som ni märkt så har det inte varit så mycket skrivande den sista tiden och det är nästan på pricken ett år sedan jag började blogga. Det har hjälpt ...

Av blomsterbarnet - 26 juli 2009 20:33

Hejhej. Nu är jag här igen;) Jaa, dagarna går och här sitter jag. Så känns det. Jag gör inte så mycket. När F är hemma är det roligt för då har man ju nån att prata med och vi går ut och promenerar och lagar mat och så. Men oftast så jobbar han och d...

Av blomsterbarnet - 18 juli 2009 13:01

Jag vill börja med att säga att jag är inte en sån som klagar. Och oftast tycker jag inte synd om mej själv. Så att alla vet det. För jag måste skriva av mej nu för jag är så himla arg. Och ännu värre blir det för att jag tillåter mej själv att påver...

Av blomsterbarnet - 15 juli 2009 20:36

Hejsan! Som ni märker så är det väldig dålig uppdatering här för tillfället. Så jag tänkte att det är bäst att ge er ett livstecken så inte nån tror att jag blivit jättesjuk eller nåt. För jättesjuk är jag inte utan det går riktigt bra med magen. Jag...

Ovido - Quiz & Flashcards