Direktlänk till inlägg 25 juni 2009

Börjat sjunka in.

Av blomsterbarnet - 25 juni 2009 23:41

  Hejsan!

Ja här sitter jag. Klockan är mycket och jag borde verkligen gå och lägga mej. Men eftersom att jag vet att helgen kommer innebära festande och sena kvällar så tänkte jag att det är lika bra att börja vända på dygnet redan nu. Alltså vara uppe länge ikväll och sova länge imorrn så att jag orkar vara uppe imorrn kväll osv. Min nedtrappning av kortisonet märks väl med att jag inte är lika speedad längre utan nu blir jag faktiskt trött på kvällarna;) På tal om det så är jag ju på sista veckan vilket jag är glad över. Vikten ligger på 68kg nu, vilket är deprimerande. Men det är väl bara att hoppas att det är vätska som doktorn sa och att det kommer gå tillbaka när jag slutat med kortisonet, lika som svullnaden i ansiktet gör. Så håll tummarna för att det blir så för annars får jag vara näck i sommar;P Igår kväll började jag kolla runt lite på internet angående IBS. Satt i flera timmar och läste fakta och bloggar osv. Och idag har det börjat sjunka in litegrann att jag kanske måste byta inriktning eller vad man säger. Allt har ju hela tiden varit inriktat på att göra UC bättre med mediciner och livsstil och kost osv. Och det är klart att jag måste fortsätta ta hänsyn till UC. Men om den är "vilande" nu och jag ändå mår så himla dåligt som jag gör så måste jag acceptera att jag kan ha IBS som ligger och stör. Och då måste jag även se vad man kan göra för att lindra den. Liksom kolla upp dom möjligheterna. Vilket känns konstigt. Men absolut värt en chans. Allt stämmer in så himla bra så jag har inget att säga till om. Så i förmiddags bestämde jag mej för att ringa min dietist (som btw får en stor guldstjärna för att hon är helt och hållet underbar!) och be om hjälp. För jag är säker på att maten har stor betydelse. Vid UC, men ännu mer om man har IBS. Och absolut gällande lilla mej som inte tål både det ena och det andra och som har krånglat med mat i flera år nu. Vi pratade i nästan en timme om allt och jag kan inte säga annat än att det var ett givande samtal och att jag nu har en plan för väldigt lång tid framöver. Det är en tuff grejj att genomföra och inte ett allt för roligt beslut. Men jag ska genomgå ett test nu eller hur man säger. Ett sådant borde man nog gjort på mej för längesen, men det är inte så vanligt att man gör detta. Jag ska äta så kallad "baskost" i en månad. För att efter det lägga till ett livsmedel i veckan för att se vad jag tål och inte tål, vad magen klarar av osv. Och med tanke på hur många olika livsmedel det finns så kommer det ta lååååång tid. Just nu orkar jag inte förklara allt runt detta utan jag skriver mer när jag fått all information skickad hit av dietisten och ska börja med det. Men kortfattat kan man säga att "baskosten" består av så snäll mat som det bara går att äta. Om jag äter det i en månad och inte blir betydligt bättre eller rent utav bra i magen så har jag inte IBS pga av massa saker som hon förklarade men som jag inte kommer ihåg;P Vilket ju kan vara bra att veta isf. Men jag kan alltså bli väldigt hjälpt av detta och det känns ärligt talat som att detta är min chans. I så många år som jag krånglat med allt vad mat heter så ska det förhoppningsvis äntligen bli någon ordning på det hela. Men detta är en extrem kost som inte ger kroppen allt den behöver så så jag måste dricka två näringsdrycker om dagen för att kroppen ska orka med. Så den här helgen ska jag äta massor med god mat och sånt jag vet att jag inte kommer få äta på väldigt länge;)

Angående magen så mår jag så himla dåligt. Jag har verkligen nått botten vad gäller svullen mage och magont snart. I vanliga fall så mår jag bra på morgonen och så blir det värre och värre ju mer jag äter och alltså ju längre dagen går. Men nu har jag ont och är svullen redan när jag vaknar, vilket inte alls är roligt. Det går ju aldrig över! För om jag säger såhär, att det gör ONT på morgonen. Och så blir det värre ju längre dagen går, så ni vill inte veta hur det då är på kvällen.. =/ Suck.. Och som om inte det räckte så har jag haft "hugg" och smärtor på högra sidan vid revbenen och så strålar det ut i ryggen. Jag har kännt av det lite smått från och till i några dagar men inte tänkt så mycket på det för jag har allmänt ont i magen och är öm i kroppen och har ofta träningvärk osv. Men idag har det gjort så jävla ont hela dagen. Jag har inte kunnat göra nånting, det gör liksom ont att andas.. Jag tog leverprover för snart två veckor sen som var bra så den borde det ju inte vara. Jag tog två panodil på kvällen men det hjälpte inte alls så jag vet inte vad det är. Men det gör jätteont och är obehagligt.. Usch. Men nu ska jag gå och lägga mej och läsa lite innan det är dags att sova.

Vi höres! =)


 
 
Ingen bild

Loppan

30 juni 2009 17:35

Tänkte på det du skrev om att du hade så ont på högra sidan och ut mot ryggen...Kan det vara gallan tro? Hoppas du få må bättre snart iaf.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blomsterbarnet - 1 augusti 2009 12:50

Min nya bloggadress är:   www.kekkeskrypin.blogspot.com

Av blomsterbarnet - 1 augusti 2009 12:25

Hejhej. Det är med lite sorg i hjärtat jag nu meddelar att jag inte ska skriva mer i den här bloggen. Som ni märkt så har det inte varit så mycket skrivande den sista tiden och det är nästan på pricken ett år sedan jag började blogga. Det har hjälpt ...

Av blomsterbarnet - 26 juli 2009 20:33

Hejhej. Nu är jag här igen;) Jaa, dagarna går och här sitter jag. Så känns det. Jag gör inte så mycket. När F är hemma är det roligt för då har man ju nån att prata med och vi går ut och promenerar och lagar mat och så. Men oftast så jobbar han och d...

Av blomsterbarnet - 18 juli 2009 13:01

Jag vill börja med att säga att jag är inte en sån som klagar. Och oftast tycker jag inte synd om mej själv. Så att alla vet det. För jag måste skriva av mej nu för jag är så himla arg. Och ännu värre blir det för att jag tillåter mej själv att påver...

Av blomsterbarnet - 15 juli 2009 20:36

Hejsan! Som ni märker så är det väldig dålig uppdatering här för tillfället. Så jag tänkte att det är bäst att ge er ett livstecken så inte nån tror att jag blivit jättesjuk eller nåt. För jättesjuk är jag inte utan det går riktigt bra med magen. Jag...

Ovido - Quiz & Flashcards