Direktlänk till inlägg 11 mars 2009

Ej fullkorn.

Av blomsterbarnet - 11 mars 2009 17:28

Idag är det en jobbig dag. Igår mådde jag inge bra alls, magen var jättesvullen och körig hela dagen + att den gjorde riktigt ont. Så jag bestämde redan igår kväll att det var bäst att stanna hemma från skolan idag och vila istället. Imorse vaknade jag klockan åtta när älsklingen gick upp. Sen ringde jag en dietist i Mora som jag tycker är väldigt bra för jag hade några frågor. Den senaste månaden har jag bytt ut alla kolhydrater till nyttigare alternativ, alltså fullkornsprodukter och mörkt bröd osv. Och igår när jag satt och åt så slog det mej att det kanske inte är bra alls att äta fullkornsprodukter för mej. Jag har ju ständigt ont i magen nu och det är kanske inte snällt mot magen att äta sånt. Och det tyckte absolut inte dietisten heller. Hon sa att nästan ingen av alla dom hon känner till som har UC eller Chrons klarar inte av att äta fullkornsprodukter. Så hon tyckte definitivt att jag skulle låta bli det och äta ljust bröd och pasta och ris. För det är mycket snällare mot magen. När man har en sjuk mage orkar den inte jobba stenhårt med fullkornsgrejjer.

Men jag undrar hur har ni andra det med maten? Äter ni vanlig pasta eller fullkorn eller kan ni äta vad som helst utan att magen säger emot? Det vore intressant att veta för maten är ett stort dilemma för mej och man vill gärna höra hur det är för andra:)

Tillbaks till storyn så lade jag mej och kollade på "vakna med the voice" och sen tittade jag på en film. Då ringde kompisar från skolan och sa att dom höll på att beställa en mjukisdress med student-tryck och undrade vad jag ville ha. Så efter en välbehövlig dusch åkte jag till skolan och kollade upp färger och storlekar och sånt. Efter lite välbehövligt umgänge med vännerna så tog jag bussen ner till torget där jag mötte älsklingen och J. Då hade dom köpt chips dom svikarna. Tack för det liksom!! Kom på nu att jag har inte skrivit att jag fastar idag. Jag dricker alltså bara näringsdrycker, vatten och lite juice. För att vila magen och se ifall den kan repa sej lite, jag vill verkligen inte att den ska bli sämre.. Men det väldigt jobbigt att försöka hålla sej till flytande föda när man är hemma, för det finns liksom mat inom räckhåll. Det är skillnad när man var inlagd på sjukhus, då hade man inte så mycket att välja på. Men klockan åtta ikväll så har magen varit fri från mat i ett dygn, och om jag inte kan hålla mej då så får det slinka ner lite smörgåsrån och glass, eller nåt annat som är hyffsat lättsmält. Så ni kan ju tänka er att jag var glad när älsklingen har köpt chips den dagen jag fastar.! Killar alltså;P

När jag hade gjort det jag skulle på torget åkte vi på affären och handlade lite juice sen har jag bara suttit/legat vid soffan och halvsovit. Usch vad det tär på en när man inte äter. Jag är glad att de flesta dagar inte är sånna här. Som av en ren slump fick jag brev av min läkare idag, med avföringsprovet som ska tas och en telefontid den 6 april. Så det passar väl bra. Jag är bara väldigt orolig att proverna är sämre nu så att jag måste börja med underhållsmedicineringen igen. Menmen, jag får njuta så gott jag kan nu av att inte må illa och ha huvudvärk och svettningar osv medans jag kan. Så får man se hur det blir sen.

Nu ska jag slå dank i soffan igen, vi hörs imorgon!! 

Over & Out^^ 

 
 
Ingen bild

uc

13 mars 2009 16:33

Jag har inga problem med någon mat.
Det spelar ingen roll vad jag äter.
Men jag har hört det där med fullkorn..

 
Ingen bild

Mb Crohns

16 mars 2009 10:09

Om man har problem med mage och tarm ska man ta det försiktigt med fibrer, det blir för mycket jobb för tarmen. Även råa grönsaker kan vara svårt i perioder. Känn av vad din kropp vill ha att äta och strunta i alla dieter och förslag som finns i media nu.
Jag har crohns och kan äta fibrer i perioder, men blir det för mycket och för ofta, så blir jag illamående och svullen i magen. Lycka till och tillåt dig att känna efter vad som är bra för dig och din mage!

 
fenix

fenix

18 mars 2009 17:14

Jag håller på att testa LCHF just nu (om du kanske läst om det på min blogg?) Det går ut på att kasta ut kolhydraterna och äta rena och naturliga produkter istället. Tror faktiskt att du hade mått mycket bättre av det. Har pratat med mängdar av folk som har både chrons och UC, å efter dom ätit den här kosten några veckor/månader (tar olika lång tid för alla), är dom mer eller mindre besvärsfria!

http://fenixthebasketcase.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blomsterbarnet - 1 augusti 2009 12:50

Min nya bloggadress är:   www.kekkeskrypin.blogspot.com

Av blomsterbarnet - 1 augusti 2009 12:25

Hejhej. Det är med lite sorg i hjärtat jag nu meddelar att jag inte ska skriva mer i den här bloggen. Som ni märkt så har det inte varit så mycket skrivande den sista tiden och det är nästan på pricken ett år sedan jag började blogga. Det har hjälpt ...

Av blomsterbarnet - 26 juli 2009 20:33

Hejhej. Nu är jag här igen;) Jaa, dagarna går och här sitter jag. Så känns det. Jag gör inte så mycket. När F är hemma är det roligt för då har man ju nån att prata med och vi går ut och promenerar och lagar mat och så. Men oftast så jobbar han och d...

Av blomsterbarnet - 18 juli 2009 13:01

Jag vill börja med att säga att jag är inte en sån som klagar. Och oftast tycker jag inte synd om mej själv. Så att alla vet det. För jag måste skriva av mej nu för jag är så himla arg. Och ännu värre blir det för att jag tillåter mej själv att påver...

Av blomsterbarnet - 15 juli 2009 20:36

Hejsan! Som ni märker så är det väldig dålig uppdatering här för tillfället. Så jag tänkte att det är bäst att ge er ett livstecken så inte nån tror att jag blivit jättesjuk eller nåt. För jättesjuk är jag inte utan det går riktigt bra med magen. Jag...

Ovido - Quiz & Flashcards